Troll på sten vid Nissestigen

Stort, stort tack till alla underbara volontärer som var med under arbetshelgen och flisade slingan! Välkomna ut på vackra Nissestigen!

Stor uppslutning under arbetshelgen

Efter fem år var det så dags att flisa Nissestigen igen. På lördag morgon samlades drygt 40 (!) personer, alla hugade att ställa upp med både lastning, utkörning, krattning och matservering.

Innan arbetet påbörjades hade vi samling på gården med kaffe & bulle och information om hur jobbet skulle läggas upp. Lunchen serverades ute i skogen och alla åt med glupande aptit. Arbetet gick gôrbra hela dagen och nästan all flis var utkörd på eftermiddagen.

Även på söndagen var vi ett härligt gäng på nästan 20 volontärer som gjorde det sista och vi avslutade arbetshelgen med gemensam lunch och fika på gården. Vilket härligt gäng som var med under arbetshelgen, tack så mycket!

Som kuriosa kan nämnas att kostnaden att flisa slingan ligger på ca 80 000 kr inklusive material, maskinhyra och övriga kringkostnader såsom bränsle, mat och dryck.

SEPT

Dax att flisa Nissestigen

Efter sex år och 100 000-tals steg under härliga promenader, flåsiga joggingturer och ruskiga spökvandringar är det dax att flisa och göra iordning slingan.

Underhållsarbetet utförs helt ideellt av oss Ubbhultsbor tillsammans.

För att lösa uppgiften krävs minst 10 ekipage med fyrhjuling & tippkärra och ca 30 krattefôlk som hjälper till att kratta ut flisen. I dagsläget har vi fixat två hjullastare med förare och ca 10 fyrhjulingsekipage.

Du behövs, för det är många "vi" som behövs för att lyckas, så vi fortsatt kan använda Nissestigen som vår främsta rekreationsplats!

Under arbetshelgen kommer vi dela upp krattefôlket i tre lag och vi saknar
ca 15 personer som kan jobba ute på slingan.

ARBETSUPPGIFTER

🔹  Fyrhjulingspiloter: köra ut flis på slingan

OBS! Ta med eget bränsle. Vi ersätter bränslekostnaderna för den som vill det.

🔹  Krattefôlk: kratta ut och jämna till.

OBS! Vi har några krattor att låna ut, men ta gärna med egen kratta och skyffel för säkerhets skull.

Anmäl dig till krattelaget senast måndagen den 28 augusti.

Fyll i formuläret eller ring Svante Axelsson på 070-623 30 80.

Vi är tacksamma om du meddelar vilken/vilka dagar du kan vara med ute på slingan, så vi kan planera luncher och fika.

Vill du bidra med något smarrigt till fikat?

Ring Ulrica Svensson på 0723-29 60 25 eller skicka ett meddelande till oss via formuläret längre ner på sidan.

Välkomna ut på Nissestigen - vi ser fram emot en trevlig och produktiv arbetshelg tillsammans med er övriga Ubbhultsbor!

Och för er som är nyinflyttade i Ubbhult är detta en jättetrevlig aktivitet där ni får chans att lära känna dina nya grannar!

Foton från flisningen 2017

Ett ideellt samarbete mellan Ubbhultsborna och

TIDER & UPPLÄGG FÖR ARBETSHELGEN

LÖRDAG 2/9

8.30   Samling vid bygdegården för kaffe & genomgång

9.00   Arbete på slingan

12.30  Lunch & fika

13.30  Arbete på slingan

16.00  Klara för dagen!

SÖNDAG 3/9

9.30  Samling vid bygdegården för kaffe & genomgång

10.00    Arbete på slingan

13.00    Lunch & fika

14.00    Arbete på slingan

16.00   Klara för dagen!

OBS! Tiderna kan ändras under arbetets gång, beroende på hur bra det går.

Genom att skicka in formuläret till oss godkänner du

Kråkereds bygdeförenings integritetspolicy.