
NYA MÖJLIGHETER FÖR BYGDEN
En investering i människor, framtid och gemenskap
Genom många års ideellt arbete, stort engagemang och generösa donationer har vi nu möjlighet att, tillsammans med Ubbhults IF och Ubbhults byalag, investera i framtiden för Ubbhult. Det här är inte bara satsningar på nya projekt och mötesplatser – det är också en investering i gemenskapen, tryggheten och livet i bygden för både dagens och framtidens Ubbhultsbor.
Uppskattat samarbete mellan byns föreningar
Redan förra året bjöd vi in till ett uppskattat byalagscafé där vi redovisade det ekonomiska läget och samtidigt gav byborna möjlighet att komma med idéer, önskemål och tankar kring hur vår bygd kan utvecklas vidare. Engagemanget och de många kloka inspelen visade tydligt vilken kraft som finns i Ubbhult när vi arbetar tillsammans.
Under vintern bildades därför en gemensam arbetsgrupp mellan föreningarna för att ta projekten vidare och skapa ännu bättre möjligheter för gemenskap, rörelse och trygghet i vårt område. Arbetsgruppen har arbetat fram idéer och prioriteringar som bygger vidare på det som efterfrågats av både bybor och föreningarnas medlemmar.
Ingen kan göra allt men alla kan göra något
Samtidigt vet vi att utvecklingen av en levande landsbygd aldrig kan drivas av några få personer ensamma. Bybor, medlemmar och ideella krafter spelar en avgörande roll för att projekten ska bli verklighet. Vi hoppas därför att fler vill vara med och bidra – med idéer, engagemang, praktisk hjälp eller stöd där det behövs. Tillsammans skapar vi en levande landsbygd i Ubbhult!
Nedan följer en kortare presentation av de tre projekt som vi kommer gå vidare med:

Bastu vid Öresjöns badplats
Ett av projekten är att sätta upp en bastu vid det kommunala badet vid Öresjön - en plats för både rekreation, gemenskap och året-runt-aktiviteter.
Projektgruppen har under våren haft flera möten och dialoger med kommunens tjänstepersoner, som varit positiva till initiativet. Ett förslag på arrendeavtal finns nu framtaget och nästa steg blir att ansöka om strandskyddsdispens.
Parallellt har kontakt tagits med lokala snickare för att få en tydligare bild av kostnader och genomförande. I planerna finns även fasta bänkar och förbättrade samlingsytor vid badplatsen.
Målet är att projektet ska kunna bli verklighet inom den närmaste tiden.

Utegym i naturen
För att skapa fler möjligheter till rörelse och hälsa planeras flera mindre utegym runt om i bygden.
Istället för ett traditionellt utegym vill vi skapa mindre träningsstationer längs platser där människor redan möts och rör sig.
Den första etappen planeras längs motionsslingan och byggs i samarbete med lokal snickare.
Tanken är en balansakt, i första hand kanske för barn, vid första vindskyddet samt en ”vuxenstation” med lite multilyft, situp och bänk någonstans utmed slingan.
Nästa etapp planeras i närheten av UIF eller längs det framtida gångstråket vid Jägmästarvägen.
Satsningen ska göra det enklare för både unga och äldre att träna, mötas och vistas ute i naturen.

Ett tryggt och bilfritt gångstråk
Ett av de största och viktigaste framtidsprojekten är visionen om ett bilfritt gångstråk mellan Kråkered/Furåsen och idrottsplatsen.
Målet är att skapa en tryggare väg för barn och ungdomar mellan skola, fritidsaktiviteter och hem — samtidigt som fler ges möjlighet att gå eller cykla genom bygden på ett säkert sätt.
Arbetet har hittills fokuserat mycket på finansiering och dialog med kommunen. Arbetsgruppen har ansökt om särskilt projektbidrag från Marks kommun och även haft kontakt med kommunalråd som varit positiva till initiativet.
Nästa steg är att arbeta vidare med markförslag och fortsatt finansiering för att göra projektet möjligt.
Orgnr: 765000-2335
Vi är medlemmar i